Met wereldwijd maandelijks 610 miljoen gebruikers (dagelijks 160 miljoen) en maandelijks 8,5 miljoen Nederlandse gebruikers (dagelijks 1,5 miljoen) is LinkedIn het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld. Dit maakt LinkedIn uiterst geschikt als platform voor leadgeneratie binnen de B2B-markt.
Sinds de overname van LinkedIn door Microsoft zijn de advertentie mogelijkheden vergelijkbaar geworden met Facebook en Instagram campagnes en gebruikt LinkedIn dezelfde campagnestructuur zoals u hieronder kunt zien.
Net als bij Facebook kunt u bij LinkedIn een cookie (Pixel) installeren op uw website. Bij LinkedIn heet dit ‘LinkedIn Inside Tag’.
Voordelen LinkedIn Inside Tag
- Meet conversies waardoor u de prestaties van uw advertenties nog beter worden doorgemeten.
- Op basis van deze informatie kunt u de campagnes optimaliseren, waardoor de campagnes beter aansluiten bij de doelgroep.
- Biedt het remarketing mogelijkheden voor potentiële klanten/leads.
- Krijgt u extra inzichten over de LinkedIn gebruikers die interactie hebben gehad met uw advertenties en uw website bekeken hebben.
Remarketing mogelijkheden op LinkedIn
Hieronder staan de drie remarketing mogelijkheden voor LinkedIn campagnes uitgelicht
1. Bereik LinkedIn gebruikers die je website eerder bezocht hebben
Je kan een LinkedIn campagne richten op websitebezoekers. Dit kan de homepagina zijn, een bedankpagina van je webshop, een vacaturepagina of bijvoorbeeld een productinformatiepagina van jouw dienst. Bij de advertentie instellingen kunt u een nieuwe doelgroep aanmaken waar u kunt aangeven of u de campagne wilt richten op algemene websitebezoekers, bezoekers die een specifieke landingspagina hebben bezocht of een bepaald onderwerpen of thema gezocht hebben op uw website. Bijvoorbeeld een bezoeker die een LinkedIn artikel gelezen heeft op uw website.
U kunt het beste de URL knippen en plakken, zodat u geen extra tekens toevoegt aan de URL. De tool is ook hoofdlettergevoelig.
Met het remarketing van websitebezoekers blijft u top of mind bij recente websitebezoekers.
2. Bereik bestaande klanten
Importeer uw huidige klantenbestand als doelgroep voor het remarketen van uw campagne. U kunt het beste minimaal 1.000 (maximaal 300.000) bedrijven/accounts uploaden. LinkedIn biedt een company list template sjabloon aan voor de juiste upload structuur van het CSV-bestand.
Ook kunt u contactpersonen uploaden waar u de campagne op kunt richten. Hier adviseren we om minimaal 10.000 contacten (maximaal 300.000) contacten/ e-mailadressen te uploaden.
LinkedIn biedt een contact list template sjabloon aan voor de juiste upload structuur van het CSV-bestand.
Zorg wel dat je een AVG-proof CSV-bestand upload voor je remarketing campagnes.
3. Bereik nieuwsbrieflezers
Importeer uw mailing bestand als remarketing doelgroep. U kunt een CSV-bestand tot 300.000 nieuwsbrief lezers uploaden. Vervolgens kunt u de remarketing campagne instellen op deze doelgroep.
LinkedIn Lead Gen Forms
Genereer kwalitatieve leads met berichtadvertenties met gesponsorde vooraf ingevulde formulieren. Met deze advertentie mogelijkheid kan de doelgroep op een laagdremepelige manier interactie genereren door zich bijvoorbeeld direct in te schrijven voor een webinar, te solliciteren op een vacature, een whitepaper te downloaden, meldt u aan voor een demo, een offerte aanvraag te doen, of meer informatie op te vragen.
Hieronder een overzicht van een verschillende LinkedIn click through rate (CTR) resultaten:
Om meer leads te genereren en uw campagne doelstelling te behalen is het belangrijk om een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) vooraf te bepalen en periodiek te meten.
LinkedIn beschikt over effectieve advertentie mogelijkheden en statistieken, waarmee u de campagne continu kan monitoren en kan optimaliseren voor het beste resultaat.